Tre fallulykker med dødelig utfall så langt i år

Lasteskip står for omtrent halvparten av alle ulykker, men ny rapport viser i sum en positiv trend.

Bilde fra en av fjorårets ulykker.
Bilde fra en av fjorårets ulykker.Foto: Barentsdykk

Sjøfartsdirektoratets halvårsrapport for 2024 viser en økning i nestenulykker til sjøs, men samtidig færre alvorlige hendelser om bord på næringsfartøy.

Rapporten at antall ulykker på næringsfartøy i første halvår av 2024 holder seg stabilt sammenlignet med samme periode i fjor.

«Fortsatt tre for mange», mener konstituert sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim.Foto: Grethe Nygaard/Sjøfartsdirektoratet

Av de 586 registrerte hendelsene, utgjorde nestenulykker 48 prosent, mens faktiske ulykker stod for 52 prosent. Det forteller at mens det er flere innrapporterte nestenulykker, har antallet alvorlige ulykker gått ned.

Samtidig rapporterer Sjøfartsdirektoratet om tre dødsfall til sjøs, alle som følge av fallulykker under arbeid på norske fartøy.

En av tre omkomne på lasteskip

To falt i sjøen under arbeid på fiskefartøy, henholdsvis i forbindelse med grunnstøting og garnsetting. Den tredje falt ned i lasterommet på et lasteskip.

Dette er også sammenlignbart med tallene fra 2023. Over en femårsperiode har antall omkomne i årets seks første måneder gått ned, fra åtte i 2020, seks i 2021, fem i 2022 og tre i både 2023 og 2024.

Les hele rapporten her:

– Det er positivt at tallene har gått ned, men tre omkomne første halvår er fortsatt tre for mange. Vi jobber mot null omkomne til havs, enten man har sjøen som levebrød eller fritidssyssel. Nullvisjonsarbeidet pågår nå for fullt her i Sjøfartsdirektoratet, sier k.

Antallet skips- og personulykker har begge sett en nedgang sammenlignet med første halvår 2023. Med 282 ulykker fordelt på 134 personulykker og 148 skipsulykker, er det en klar nedgang i ulykker på tvers av fartøygruppene, inkludert lasteskip, fiskefartøy og passasjerskip.

Færre grunnstøtinger

I tillegg er det registrert 110 mindre alvorlige personskader som ikke regnes som rapporteringspliktige, og som ikke har medført vesentlig arbeidsfravær. Disse hendelsene registreres som nestenulykker hos Sjøfartsdirektoratet.

Tallet på grunnstøtinger har gått ned med 35 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Brann- og kollisjonshendelser har det også blitt færre av, mens miljøskader og maskinhavari samtidig har økt noe.

Totalt ble 149 fartøyskader rapportert i første halvår 2024.

Året så langt har gitt ni registrerte forlis, hovedsakelig på mindre fiskefartøy. Ingen liv tapt i disse hendelsene, og kun to personskader ble rapportert.

(Copyright)
Publisert 11. July 2024, kl. 12.43Oppdatert 11. July 2024, kl. 12.55
Ulykker