Rederiet seiler «uten en tråd» og sparer store summer på drivstoff

Norsk teknologiselskap mener rederier er skeptiske til å «gå trådløst». Men ett rederi går all in – og sparer drivstoff.

Tor Erik Rong. Direktør forretningsutvikling i Scanreach.
Tor Erik Rong. Direktør forretningsutvikling i Scanreach.Foto: Arvid Steen

– Ja, vi ser redusert drivstoff forbruk ved anvendelse av trådløs teknologi, samenlignet med datakabler. Det er det ingen tvil om, sier teknisk sjef hos Hagland Shipping, Fredrik Sørhaug, til Kystens Næringsliv.

Prosjektet som utvikler trådløs kommunikasjon til sjøs heter «Steel Wave», og har fått støtte fra Forskningsrådet og kloke hoder i forskningsinstitusjonen Norce.

Bak står et norsk selskap som heter Scanreach.

Det norske selskapet er blant dem som har kommet lengst i utviklingen av trådløs kommunikasjon på fartøy.

Systemet som ble utviklet for trådløs personell-kontroll, blir også brukt som IoT-nettverk om bord for trådløs avlesning av blant annet drivstofforbruk.

ScanReach' teknologi som er basert på lavenergi radio-meshnettverk, muliggjør effektiv kommunikasjon i stål-dominerte miljøer. Dette åpner også for en rekke såkalte IoT-applikasjoner som gjør det mulig å spore personell i nødssituasjoner.

Like naturlig som hjemme

Hjemme i huset vårt er det nærmest en selvfølge at det meste kommuniserer trådløst.

Vi har sagt «takk for nå» til kommunikasjonskabler om bord.

Fredrik Sørhaug, teknisk sjef hos Hagland Shipping

Gjerne satt opp med hjelp av et mesh-nettverk (flere radioenheter som snakker sammen og forsterker signalet).

Men visste du at det er en stor diskusjon blant rederiene om trådløst nett er like naturlig på større fartøy, som hjemme i huset ditt?

Litt treg i avtrekkeren

– Vi har et raskt økende antall over hele verden som bruker vårt trådløse nettverk om bord. Det har gått en del tid i å få overbevist skipseiere om at trådløs datafangst på skip er fremtiden, men ordreboken vår begynner å se mye bedre ut i år og fremover 2025, sier Tor Erik Rong, direktør for forretningsutvikling i Scanreach til Kystens Næringsliv.

Du ser det kanskje for deg.

Kilometervis med strøm- og datakabler fører data fram og tilbake fra alle kriker og kroker av fartøyet – til kraftige datamaskiner på broen.

Men ikke alle er skeptiske til ny teknologi.

I Haugesund ligger de i forkant, og er kanskje først ute i verden med å gjøre hele flåten sin trådløs.

Haugesund-rederi tidlig ute

– Vi har sagt «takk for nå» til kommunikasjonskabler om bord. Det er blitt gammeldags når det finnes mesh-nettverk som er enda bedre. Ikke minst får vi en enklere monitorering av drivstoffet vårt med kabelfri kommunikasjon. Det sparer vi penger på, sier teknisk sjef hos Hagland Shipping, Fredrik Sørhaug til Kystens Næringsliv.

Hagland Shipping holder på å bytte ut kablet kommunikasjon i åtte av egne fartøy.

Innen kort tid skal alle fartøyene være «trådløse».

Les også hvordan rederiet fornyer flåten sin:
– I stedet for å ta fartøyene inn til dokk og bruke 12 timer på å sette opp kablet nettverk, bruker vi nå to timer. Installasjonen kan gjøre til havs eller til kai. Det er enkelt å sette opp noen noder, på samme måte som du setter opp trådløst nettverk hjemme, sier Sørhaug.

Bedre på rapportering

Fordelen med trådløs kommunikasjon har også en annen fordel, forteller han.

– I 2025 skal vi rapporterer på vårt CO₂-utslipp. Med trådløs monitorering blir dette arbeidet langt lettere og en del av rapporteringsprosessen, sier Sørhaug.

Fredrik Sørhaug. Teknisk sjef Hagland Shipping.Foto: Privat.

– Sikkerheten til sjøs kan bedres ved hjelp av trådløs teknologi, mener Tor-Erik Rong, direktør for forretningsutvikling hos det norske teknologiselskapet ScanReach til Kystens Næringsliv.

Han leder også et innovativt prosjekt for trådløs kommunikasjon mellom stålkonstruksjoner og skott i for eksempel skip.

Vi var nok alle litt skeptiske til trådløse nettverk hjemme også.

Tor Erik Rong

– Det tar det lang tid å sette opp et kablet nettverk. Det kan heller ikke finne mannskap ved hjelp av en nødssituasjon. Ved hjelp av sensorer kan både signaler fra maskinrommet og sjøfolk overføres fra hele skipet til kontrollbroen eller broen, for eksempel, sier Tor Erik Rong.

Han legger til at ofte må skip innom ny klassifisering når nye kabler skal legges. Fordi det må bores i stålskott, blant annet.

– Må kvitte seg med gamle vaner

– Med installasjon av trådløst nettverk slipper skipseier å ta fartøyet innom verksted for å kable om, sier Rong.

– Hvordan skal man bli mer sikker på trådløst nettverk? Du sier det er flere rederier som sitter på gjerdet?

– Det handler vel om å rive seg fri fra gamle vaner. Vi var nok alle litt skeptiske til trådløse nettverk hjemme også – for noen år siden. I starten benyttet privathus en hybridløsning, mellom trådløst og kablet nettverk. Jeg tror mange rederier vil velge den samme veien, og etter hvert bli helt trådløse der det passer om bord om noen år, sier Rong.

– Vil en slik teknologi være dyrere enn å strekke kabler?

– Det vil stikk motsatt være svært kosteffektivt å installere, da spesielt som retrofit for eksisterende tonnasje. Kostnaden vil variere noe avhengig omfanget og hvor mange tjenester en henger på, sier han før han legger til:

– Vi begynte utviklingen av dette produktet i 2017. Foreløpig har vi få konkurrenter på området, sier Tor Erik Rong.

Fornyer flåten med hybrider

Tilbake hos Hagland Shipping ser de ingen grunn til å gå tilbake til kablet nettverk.

Hagland Shipping har en flåte på 13 skip, hvorav åtte er egne og fem er innleide. Det foregår et lite «generasjonsskifte» hos rederiets flåte.

Selskapet fikk levert tre fartøy i 2022 og 2023. Det siste i november i fjor.

Rederiet vet også at det kommer strengere EU-miljøkrav til bulkskip under 5000 tonn. Derfor var det naturlig å fornye med nye batterihybridskip.

Det første av ytterligere fire nye skip er planlagt levert fra Royal Bodewes i Nederland allerede ved utløpet av 2025.

Deretter følger de tre øvrige i de påfølgende to årene.

Fra nå av blir alt trådløst hos rederiet fra Haugesund.
(Copyright)
Publisert 24. October 2024, kl. 03.23Oppdatert 24. October 2024, kl. 09.57
Scan ReachTrådløs kommunikasjonHagland Shipping