Ønsker omstridt ferjeturnus velkommen

Rederiet slet med å få folk til å jobbe på bilferjene. Alt snudde da de tilbød såkalt nordsjøturnus for de ansatte.

Rådgiver Geir Offerdal i Sjømannsforbundet er positiv til såkalt Nordsjøturnus på norske bilferjer.
Rådgiver Geir Offerdal i Sjømannsforbundet er positiv til såkalt Nordsjøturnus på norske bilferjer.Foto: Jogvan H. Gardar

– Nordsjøturnus er etterspurt blant sjøfolkene. Ordningen er bra for arbeidsgiver og bra for arbeidstaker, sier rådgiver Geir Offerdal i Sjømannsforbundet til Kystens Næringsliv.

Kalles «skilsmisseturnuser»

Rolf K. Andersen i forskningsstiftelsen FAFO er ikke like positiv:

– På folkemunne blir det også kalt «skilsmisseturnus», sier han til NRK Nordland.

Med Nordsjøturnus menes at den ansatte jobber to uker og så har fire uker fri. Sjøfolkene bor da om bord på ferjen og har arbeidsdager på 13–14 timer i perioden.

Underordnet mannskap på bilferjene i Torghatten vil gjerne gå i såkalt Nordsjøturnus. Her er ferjen «Lysingen» fra Torghatten Trafikkselskap.

– Det passer naturligvis ikke så bra for dem som bor i nærområdet, men mange ferjestrekninger har flere ferjer i samme samband, såkalte A- og B-ruter. På den ene jobber det sjøfolk som bor borte under arbeidsperioden, mens den andre bemannes av folk fra nærområdet, sier Offerdal.

Fra null til 70 søkere

Utgangspunktet for saken er rederiet Torghatten Nord, som hadde vunnet anbudet på ferjestrekningen mellom Nesna og Levang. Bilisten sto i kø for å komme om bord. Det gjorde ikke mannskapet. Da innførte rederiet såkalt Nordsjøturnus – to uker på jobb, fire uker fri.

– Det ble såpass galt til slutt at vi rett og slett ikke så noen andre utveier, sier driftssjef i Torghatten Nord, Alf Vidar Johansen til NRK Nordland, som omtalte saken først.

Rederiet søkte etter folk i Norge, men også i Sverige, Danmark, Island og Færøyene – uten å få en eneste søknad. Da de innførte den nye turnusen sto så plutselig 70 personer i kø for jobbene.

Driftssjef Alf Vidar Johansen i Torghatten Nord mener saken viser at folk verdsetter fritiden vel så mye som lønn.

– Skal du klare å rekruttere inn til denne bransjen er det slike typer løsninger man må se mot, sier han.

Gir mindre sykefravær

Sjømannsforbundet er ved siden av Maskinistforbundet og Norsk Sjøoffisersforbund en av arbeidstakerorganisasjonene om bord på bilferjene.

Rådgiver Offerdal sier til Kystens Næringsliv at forbundet er positiv til Nordsjøturnus-ordningen så lenge bemanningen er tilstrekkelig.

– Ordningen gir stabilitet og langt mindre sykefravær. Det viser statistikken, sier han.

Offerdal mener betegnelsen «skilsmisseturnus» er flåsete og henger igjen fra 1980-tallet, da Nordsjøturnus hadde sin opprinnelse.

Bonus for et godt familieliv

– En skikkelig turnus er avgjørende for å sikre seg kvalifiserte arbeidstakere. Blant annet innen helsevesenet ser man at attraktive turnusordninger gjør det langt lettere å rekruttere kompetent arbeidskraft. Slik er det også innen ferjefarten. I dag ser vi at innenriksferjene sliter med å få stabilitet på bemanningen om bord, noe som til slutt også går ut over arbeidsmiljøet, sier han.

Han avviser at det dreier seg om en «skilsmisseturnus», men hevder derimot at ordningen er bra for familielivet.

– Ved en turnusordning der du tilbringer en tredjedel av året om bord og to tredjedeler hjemme, sier det seg selv at dette er en bonus for et godt familieliv, sier han.

– Å stå i lange skift kan slite deg ut både fysisk og psykisk, sier forsker Rolf K. Andersen i FAFO.Foto: FAFO

Kan slite deg ut

Andre er mer kritiske:

– Å stå lenge i jobb av gangen kan slite deg ut både psykisk og fysisk, sier Rolf K. Andersen i FAFO til NRK Nordland.

Han mener at rederiene skal passe seg for ikke bare ha bare slike turnuser.

– Det er mange som liker den lange friperioden, men det er ikke slik at det nødvendigvis bare er fordeler. Slike turnuser treffer neppe alle. De med små unger ønsker ofte ikke å jobbe på den måten, sier han til NRK Nordland.

(Copyright)
Publisert 16. July 2024, kl. 11.02Oppdatert 16. July 2024, kl. 11.04
FergerNorsk SjømannsforbundArbeidsmiljø