Norsk rederi hjalp russerne etter krigsutbruddet: Økte omsetning fra 557 til 883 millioner.

En uke etter at russiske fartøy ble nektet i Nederland, tok det bergenske rederiet Silver Sea på seg transportjobben fra Svalbard til Nederland.

Tormod Bo Fossmark i Silver Sea.
Tormod Bo Fossmark i Silver Sea.Foto: Helge Markussen Skipsrevyen

I midten av mai ble det kjent at Nederland stengte landets viktigste fiskerihavn, Eemshaven, for alle landinger fra russiske skip. Bakgrunnen var blant annet redsel for russisk spionasje. Havnen nordøst i Nederland har vært den viktigste mottakshavn av russisk fisk i Europa.

Nordmenn tok over

Etter at russerne ble stengt ute overtok imidlertid et norsk rederi transporten av den russiske fisken. Båten som gikk til Nederland hadde flere russere om bord.

Rederiet har i flere år handlet med russerne, og økte blant annet omsetningen fra 557 millioner kroner i 2021 til 883 millioner i 2022. Resultatet ble i samme periode doblet fra 66 til 127 millioner kroner.

– Norske myndigheter har ikke innført noen restriksjoner på handel med russisk fisk, så vi forholder oss til de gjeldende reglene, sier Tormod Bo Fossmark, daglig leder i rederiet Silver Sea As.

Etter det avisen Fiskeribladet kjenner til er kapteinen opprinnelig fra Sevastopol, men bor i St. Petersburg med sin kone fra Murmansk.

Overfor norsk kystvakt har han tilkjennegitt at han skal ha hatt pass fra Ukraina, Russland og Panama.

Fossmark påpeker videre at matvarer og fisk ikke er sanksjonert, og at norske skip har adgang til Nederland for å få fram fisken.

– Vi har ofte vært på Svalbard og lastet om fisk, legger han til.

Betydde ingenting

Den 14. mai i år ble det russiske fartøyet «Belomorye» nektet adgang Nederland. Dette bekreftet også talsperson i rederiet Norebo, Sergey Sennikov, overfor NRK den 21. mai.

Han påpekte imidlertid at forbudet mot å ankomme Eemshaven ikke hadde noen prinsipiell betydning for rederiet.

Det russiske rederiet Norebo skal deretter ha tatt kontakt med bergensrederiet Silver Sea As og reder Tormod Bo Fossmark for å få hjelp. Og hjelp fikk russerne, bekrefter rederen.

Oppdraget innebar, ifølge dokumenter Fiskeribladet sitter på, å laste om de 2235 tonnene med russisk fisk og transportere dette til Nederland.

Det russiske fartøyet satt deretter nesen raskt nordover mot fjorden Bellsund på Svalbard. I denne fjorden blir det omlastet svært mye russisk fisk.

Ifølge en NRK-artikkel er Bellsund den fjerde største «omlastingshavnen» for russerne i Norge, etter Tromsø, Ålesund og Båtsfjord.

Lasteskipene i fjorden fungerer på mange måter som et flytende, russisk, fiskemottak. I fjor skal det ha blitt levert over 41 millioner kilo torsk til ulike lasteskip som hadde ankret opp i Recherchefjorden i Bellsund på Svalbard.

Kontaktet rederiet

Det norske skipet «Silver Copenhagen» ankommer Svalbard den 21. mai. Deretter starter omlastingen av den russiske fisken. Mannskapet skal ha stablet fiskeeskene for hånd i fryserommet og lastet cirka 13 tonn i timen.

Skipet til Silver Sea AS er NIS-registrert (Norsk internasjonal skipsregister) og har en lastekapasitet på 3500 tonn.

Begge fartøyene ligger i ro på Svalbard til utpå kvelden 23. mai. Deretter setter russerne kursen mot Murmansk, mens det norske kjøleskipet setter fart sørover mot Nederland.

Det dukker opp igjen på Marine Traffic-sporingen den 2. juni sørvest av Tromsø. Den 6. juni ankommer fartøyet med den russiske fisken Nederland. Onsdag 19. juni lå fartøyet fremdeles til kai i Nederland.

Rederen bekrefter

Historien bekreftes av reder Tormod Bo Fossmark, og han understreker at han ikke ser noe galt i transporten av russisk fisk.

– Det er de russiske fartøyene som er stengt ute av Nederland, ikke den russiske fisken. Da vi ble kontaktet var det naturlig å gå til Svalbard for å laste om. Vi har informert både norske og nederlandske myndigheter om dette, sier han.

– Men du synes ikke det er etisk problematisk at dere handler med Russland på denne måten?

– Nei, som sagt er fisk og mat unntatt fra sanksjonene. Selskapet vi transporterer fisken for, Norebo, er heller ikke sanksjonert. Flere andre rederier transporterer russisk fisk til Europa, sier Bo Fossmark videre.

Vanskelig sak

Norge har fulgt EUs sanksjoner og restriksjoner mot Russland, men ikke foreslått noe konkret forbud med å handle med Russland. Samtidig har norsk myndigheter vært tydelig på at de anbefaler minst mulig handel.

I sanksjonsnotatene slår Utenriksdepartementet blant annet fast at «levering av andre varer fra et fiskefartøy anses som en omgåelse av forbudet».

Leder i Kystrederiene, Tor Arne Borge, som blant annet har flere av Silver Sea sine skip som medlemmer, sier at han ikke kan pålegge rederiene noe i slike saker.

Det eneste han kan gjøre er å oppfordre rederiene til å følge rådene fra norske myndigheter.

– Rederiene må gjøre sine vurderinger med bakgrunn i rådene som gis av norske myndigheter for handel med russiske varer, sier Tor Arne Borge, adm. direktør i Kystrederiene.

Han er ikke kjent med disse konkrete sakene, og vil ikke kommentere Silver Seas håndteringen av denne konkrete saken.

– Det er uansett viktig for oss at rederiene ikke bryter norsk lov, sier han.

Russisk mannskap

Samtidig viser det seg at det norske skipet som står for transporten, «Silver Copenhagen», har russisk og ukrainsk mannskap. Av de 14 om bord hadde 12 ukrainsk pass, to russisk pass. De fleste om bord skal ha tilhørighet til havnebyen Sevastopol på Krim. Noen av dem skal også hatt ha russisk pass.

Bo Fossmark bekrefter at mannskapet på flere av skipene til rederiet er russere og ukrainere, men at de har god erfaring med dem.

Han sier videre at når skipene ankommer Nederland, så kommer det los om bord og fører skipet til havn.

– Vårt mannskap har jobbet lenge med oss, og vi er fornøyde med dem, sier han videre.

Avhengig av andre

Eemshaven er et knutepunkt for internettkabler over Atlanterhavet. Havnen har flytende terminaler for naturgass, og det jobbes med et planlagt ammunisjonsdepot for Nato.

Eemshaven er trolig derfor et av de største etterretningsmålene i Europa.

Årsaken til at den nederlandske regjeringen har stengt russerne ut er frykt for russisk spionasje. Spørsmålet er om de har tatt høyde for at andre lands skip også har russere om bord?

– Det er betenkelig at norske skip utrustes med russisk mannskap. Vi vet at de ønsker kunnskap om norske farleder og havner, men her får også russerne direkte tilgang til europeiske havner som prøver å stenge russiske fartøy ute fra, sier Ståle Ulriksen, forsker ved Sjøkrigsskolen i Bergen.

Tor Arne Borge i Kystrederiene er bevisst denne problemstillingen, men påpeker at det er mangel på norske sjøfolk, og at det har vært stort behov for utenlandsk arbeidskraft.

Derfor har en del norske rederier hatt lang tradisjon for å bruke både russiske og ukrainske sjøfolk.

– Vi oppfordrer våre medlemmer til å være bevisste denne problemstillingen, sier han.

Også fra Murmansk

Det bergenske rederiet Silver Sea AS skal også ha transportert russisk fisk fra Murmansk til Nederland i perioden etter krigen startet i Ukraina i februar 2022.

Reder Tormod Bo Fossmark påpeker igjen at dette ikke er brudd med sanksjonene, og at fisken går til europeisk industri.

– Så du er ikke enig i det enkelte vil hevde at dere er med på å finansiere den russiske krigsmaskinen?

– Nei, så lenge Norge har holdt havnene åpne for landing av russisk fisk, og har tillat omlasting på Svalbard kan jeg ikke se det, sier han.

I 2021 omsatte morselskapet Silver-Invest AS for 557,5 millioner kroner. I 2022, altså åtte måneder etter krigens start bokføre rederiet en omsetningsvekst på knappe 60 prosent til 883,5 millioner kroner. Resultatet doblet seg til 127 millioner kroner.

– Skyldes denne omsetnings- og resultatveksten handelen med russerne?

– Nei, alle rederier, også rederier innenfor vår bransje, økte omsetningen og resultatene disse årene. Det skyldes blant annet covid og økte fraktrater. Det har ingenting med vår handel med russerne å gjøre, sier han.

(Copyright)
Publisert 20. June 2024, kl. 06.58Oppdatert 20. June 2024, kl. 12.45
UkrainaomlastingSvalbardsonenHavneforbud