Nekter å selge drivstoff til amerikanerne: – Vi har et moralsk kompass
«Vi har i dag vært vitne til det største drittsirkuset noensinne presentert direkte på TV», innleder Haltbakk bunkers et innlegg på sosiale medier.
– Som du sikkert skjønner blir det ikke levert en liter før Trump er ferdig, sier eieren til Kystens Næringsliv.
Innlegget på bunkersleverandørens facebookside er på engelsk. Det har nemlig også et internasjonalt publikum.
Innlegget fra eneeier Gunnar Gran retter skyts mot «den sittende amerikanske presidenten og hans visepresident», og møtet med Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj fredag 28. februar i år.
I møtet, som ble strømmet globalt, møtte ukrainernes leder en svært høyrøstet utgave av Trump og JD Vance.
Umiddelbar virkning
– Vi driver et privat AS og velger våre kunder! sier Gran til Kystens Næringsliv.
Drivstoffnekten skjer med umiddelbar virkning, og omfatter fartøy som anløper norske havner, heter det. Haltbakk bunkers sender også en oppfordring videre:
– Vi oppfordrer alle nordmenn og europeere til å følge vårt eksempel. Slava Ukraina, fortsetter innlegget.
Til Kystens Næringsliv forteller Gunnar Gran at konsernet har utelukket russere siden invasjon.
Satte sinn i kok
Fredag var Zelenskyj i Det hvite hus, og i møte med Donald Trump. På dagsorden sto mulige fredsforhandlinger med russernes Vladimir Putin, men kanskje først og fremst Sambandsstatenes tilgang på viktige mineraler i Ukraina i fremtiden.
Det som skjedde der har satt mange sinn i kok – og altså også ved Haltbakk bunkers.
Ukrainernes president ble ifølge mange skjelt ut av både Trump og Vance, og forlot møtet med både uforrettet sak, og uten en lovet pressekonferanse. Mange vestlige statsledere har reagert med vantro på det som skjedde, og enkelte eksperter har spådd slutten for dagens Nato-allianse med USA i spissen.
Statsminister Støre er så langt forsiktig i ordbruken.
40 millioner kroner
Det er kunder i norske farvann og på norsk jord som skal rammes, forteller Gran til Kystens Næringsliv.
– Ikke noe drama. Vi er borti kun amerikanske krigsskip og landstyrker på norsk jord. Vi støtter Ukraina. Vi har mange ukrainske ansatte, og vet hvor forferdelig denne krigen påvirker dem og deres familier.
Gunnar Gran
Gran tror ikke boikotten «vil kantre noen», som han sier det.
– Tror vi leverte cirka 3.000.000 liter i 2024 til dem. Det er rett og slett moralsk støtte.
Dieselpriser
- ULSD (svolveredusert diesel, 500ppm) brukes som prisgrunnlag i Norge.
- Den hadde i 2024 en snittpris på NOK 6885 per metriske tonn. Det gir en literpris på kr 8,148 (uten avgifter og moms).
- I Norge kan det derfor legges på kr 4,50 per liter for salgspris.
- Det gir en utsalgspris på kr 12,65, og en verdi på 40 millioner kroner for 3 millioner liter diesel.
- Fulle avgifter for marindiesel - også kjent som marine gassoljer (MGO) var kr 3,322 pr liter.
- Da er det ikke tatt høyde for 6 prosent påbudt innlanding av biodiesel.
Amerikanske marinefartøy er ikke omfattet av selskapets Nato-avtaler, sier han. I Norge får skipene drivstoff fra en leverandør som kjøper fra selskap som Haltbakk bunkers.
Haltbakk bunkers er datterselskap i Haltbakk Group, som er eneeid av konsernsjef Gunnar Gran. Konsernet har både regulære bensinstasjoner, bunkersanlegg, bunkersfartøy i tillegg til formidling av mannskap og chartringstjenester. De har. ifølge egne hjemmesider, Norges største flåte av bunkersfartøy, og har 2200 kunder i inn- og utland.
Selskapet har for tiden 10 bunkersfartøy i flåten, i tillegg til to drivstofflåter. Det har også en serie bensinstasjoner, både på land og til maritim flåte, og transporterer drivstoffet selv.
Konsernet omfatter foruten Haltbakk Bunkers også Haltbakk Offshore, Haltbakk Crewing, Haltbakk Coastaltankers, Haltbakk Chartering & Agency, Haltbakk Express, Haltbakk Tankers, Haltbakk Logistics, og Haltbakk Invest – herunder Haltbakk Eiendom.
Totalt hadde konsernet driftsinntekter på 750 millioner kroner i 2023, der bunkerstjenestene sto for 16 millioner kroner alene.
Gran overtok bunkers-delen i starten av 2015, og har opplevd sterk vekst med hovedkunder innen oppdrett, cruise, forsvar – i tillegg til avtaler med nettopp Nato.
(Vilkår)