Nå går saken til retten: Rederiet avviser Økokrims millionbot.
Det står om 8 millioner for Stavanger-rederiet. For dem er det prinsippet som er viktig.
– Vi er ikke enige, og vi vedtar ikke forelegget. For oss er dette en prinsippsak, sier Steffen Rogne til Kystens Næringsliv i dag.
Da Kystens Næringsliv sist snakket med Alteras pressetalsmann, avviste han på det sterkeste Økokrims anklager om eksport med hensikt om å sende to av selskapets utrangerte skip ut av landet uten tillatelse.
Ønsker å bli renvasket
– Vi mener at det ikke er faktisk grunnlag for verken påstander eller forelegg. Da hadde vi ikke brukte så pass mye penger og krefter på å ruste opp fartøyene med deler og tekniske studier, sa Rogne den gangen.
Gigantutslipp
«Navio Britannia» var for øvrig part i det nest største utslippet i norsk oljehistorie. Det inntraff under arbeidet med å laste olje over fra Statfjord A-plattformen.
I dag har Altera formelt avvist Økokrims anklager, og alt tyder på at saken vil tas til en av landets tingretter.
– Vi har som sagt avvist forelegget, og det er opp til Økokrim om de velger å opprettholde det.
Trolig i retten i Stavanger
Politiadvokat Maria Bache Dahl forteller til Kystens Næringsliv at saken nå tas videre, og at det trolig blir i Stavanger tingrett.
– Vi håper på å få sendt saken til beramming før sommeren. Når den kommer opp vil være avhengig av den aktuelle Tingretten. Det varierer fra tingrett til tingrett.
Rogne mener at Altera ikke har noe å skjule, og ser frem til å prøve saken i rettsvesenet.
– Vi er ikke anklaget for å resirkulere i India. Samtidig velger Økokrim å knytte eksporten til nettopp det å resirkulere i India, og ankler oss for å eksportere med det som hensikt.
Fra politiets side fastholder Bache Dahl at forelegget er vurdert ut fra «momenter i lovverket», allmennpreventive hensyn, lovbruddets grovhet og selskapets økonomiske evne.
Wirana vedtok forelegg
– Det foreligger også et forelegg i en tilsvarende sak fra 2019. Der fikk selskapet en bot på 7 millioner kroner, utdyper politiadvokaten.
Wirana Shippings virksomhet dreier seg rundt nettopp denne typen oppdrag, og fartøyet var tidligere eid av Georg Eides Eide Marine Services før det ble solgt til Johan Odvar Odfjell i 2014.
Også her skulle fartøyet kjøpes tilbake. Det satte imidlertid konkurs i Eide Marine Services en stopper for.
Det påfølgende eksportforsøket endte både i fjæresteinene og i rettssystemet.
Sum ikke viktig
– Det strider mot våre verdier å akseptere skyld for noe vi ikke har gjort. Vi har ikke gjort noe galt, og ønsker å bevise det. Forelegget og saksomkostninger er ikke viktige i denne sammenhengen, sier Rogne.
– Vi er sikre på at vi har en god sak. Det ønsker vi å bevise.
Et hensyn som har holdt foreleggsnivået nede, er lang saksbehandlingstid.
– Vi tar hensyn til at behandlingstiden har vært lang, og at selskapet har samarbeidet med politiet, sier politiadvokat Bache Dahl.
– At vi ikke er enige med selskapet er ikke det samme som at de ikke er hørt.