Nå går saken til retten: Rederiet avviser Økokrims millionbot.

Det står om 8 millioner for Stavanger-rederiet. For dem er det prinsippet som er viktig.

«Navion Britannia».
«Navion Britannia».Foto: Teekay Corp

– Vi er ikke enige, og vi vedtar ikke forelegget. For oss er dette en prinsippsak, sier Steffen Rogne til Kystens Næringsliv i dag.

Da Kystens Næringsliv sist snakket med Alteras pressetalsmann, avviste han på det sterkeste Økokrims anklager om eksport med hensikt om å sende to av selskapets utrangerte skip ut av landet uten tillatelse.

Steffen Rogne, pressetalsmann i Altera.Foto: Altera

Ønsker å bli renvasket

– Vi mener at det ikke er faktisk grunnlag for verken påstander eller forelegg. Da hadde vi ikke brukte så pass mye penger og krefter på å ruste opp fartøyene med deler og tekniske studier, sa Rogne den gangen.

Fra selskapets kommentarer: «Vi er uenige i Økokrims vurderinger og Altera erkjenner ingen skyld for de fremsatte anklagene. Det ble ikke sendt inn søknad om godkjenning for avfallseksport fra Miljødirektoratet, da skipene ikke var, eller kunne bli ansett som avfall på det tidspunktet».
Og: «Beslutningen om å sende skipene til resirkulering ble tatt av skipenes eiere så mye som et år etter at de forlot Norge, etter betydelige kommersielle anstrengelser og investeringer i mellomtiden for å finne andre bruksområder».

Gigantutslipp

Fartøyene det er snakk om er Alteras «Navion Britannia» og «Alexita Spirit». Formålet med forbudet er blant annet å demme opp for såkalt beaching (også kjent som strandhogging).
Les mer om saken her:

«Navio Britannia» var for øvrig part i det nest største utslippet i norsk oljehistorie. Det inntraff under arbeidet med å laste olje over fra Statfjord A-plattformen.

I dag har Altera formelt avvist Økokrims anklager, og alt tyder på at saken vil tas til en av landets tingretter.

– Hva skjer videre nå?

– Vi har som sagt avvist forelegget, og det er opp til Økokrim om de velger å opprettholde det.

Trolig i retten i Stavanger

Politiadvokat Maria Bache Dahl forteller til Kystens Næringsliv at saken nå tas videre, og at det trolig blir i Stavanger tingrett.

– Vi håper på å få sendt saken til beramming før sommeren. Når den kommer opp vil være avhengig av den aktuelle Tingretten. Det varierer fra tingrett til tingrett.

Rogne mener at Altera ikke har noe å skjule, og ser frem til å prøve saken i rettsvesenet.

– Vi er ikke anklaget for å resirkulere i India. Samtidig velger Økokrim å knytte eksporten til nettopp det å resirkulere i India, og ankler oss for å eksportere med det som hensikt.

Fra politiets side fastholder Bache Dahl at forelegget er vurdert ut fra «momenter i lovverket», allmennpreventive hensyn, lovbruddets grovhet og selskapets økonomiske evne.

Wirana vedtok forelegg

– Det foreligger også et forelegg i en tilsvarende sak fra 2019. Der fikk selskapet en bot på 7 millioner kroner, utdyper politiadvokaten.

Saken Bache Dahl sikter til er Singapore-selskapet Wirana Shippings forsøk på å smugle «Tide Carrier» ut av Norge i 2017. Selskapet vedtok forelegget, som ble gitt for å prøve å eksportere fartøyet til Pakistan for strandhogging der – såkalt beaching.
Georg Eide.Foto: Darrin Griggs

Wirana Shippings virksomhet dreier seg rundt nettopp denne typen oppdrag, og fartøyet var tidligere eid av Georg Eides Eide Marine Services før det ble solgt til Johan Odvar Odfjell i 2014.

Avtalen var imidlertid tilbakekjøp av fartøyet, og dette ble fulgt av et nytt salg: til et selskap med bånd til nettopp «beaching-selskapet» Wirana Shipping.

Også her skulle fartøyet kjøpes tilbake. Det satte imidlertid konkurs i Eide Marine Services en stopper for.

Det påfølgende eksportforsøket endte både i fjæresteinene og i rettssystemet.

Sum ikke viktig

– En langvarig sak over fire år, og forelegget er kanskje ikke avskrekkende. Dere velger å gå videre?

– Det strider mot våre verdier å akseptere skyld for noe vi ikke har gjort. Vi har ikke gjort noe galt, og ønsker å bevise det. Forelegget og saksomkostninger er ikke viktige i denne sammenhengen, sier Rogne.

Les mer om bakgrunnen her:

– Økokrim mener noe annet?

– Vi er sikre på at vi har en god sak. Det ønsker vi å bevise.

Et hensyn som har holdt foreleggsnivået nede, er lang saksbehandlingstid.

– Vi tar hensyn til at behandlingstiden har vært lang, og at selskapet har samarbeidet med politiet, sier politiadvokat Bache Dahl.

– Altera mener at de ikke har blitt hørt i det samarbeidet?

– At vi ikke er enige med selskapet er ikke det samme som at de ikke er hørt.

Husk å stemme på Årets maritime kommune. Stemmeskjema under:
(Copyright)
Publisert 19. June 2024, kl. 08.57Oppdatert 19. June 2024, kl. 09.56
Altera InfrastructureØkokrimbeaching