Hyller de rutinerte sjøfolkene etter hederspris
– Det er de eldre sjøfolkene som hjelper lærlingene opp og fram som skal ha mye av æren, sier reder.
Stiftelsen Norsk maritim kompetanse har kåret det beste rederiet i Norge for unge sjøfolk.
– Vi aldri vunnet denne prisen uten våre rutinerte sjøfolk som hjelper dem inn i yrket. Lærlingene våre blir godt ivaretatt. Hittil har de fleste av lærlingene blitt værende i fast jobb etter læretiden.
Akkurat dét er nemlig en tilbakemelding Tore Lillestø setter stor pris på. Lillestø er chief operations officer i Seal1 Offshore.
Hvert år deles prisen «Årets maritime lærebedrift» ut til bedrifter som gjør en særlig innsats for rekruttering til sjømannsyrket.
Prisen ble delt ut av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss om bord på Norges nest største skoleskip, Christian Radich.
Fakta om maritim næring i Norge:
- Målt i flåteverdi er Norge verdens femte største skipsfartsnasjon.
- Maritim næring består av rederier, utstyrsleverandører, tjenesteleverandører og verft spredt langs hele kysten.
- I 2023 sysselsatte maritim næring 88 600 personer i Norge og skapte verdier for til sammen 211 mrd. kroner.
- Om lag 20 000 norske sjøfolk jobber på norskkontrollerte fartøy.
- Innenfor de maritime fagene kan man ta læretid som matros, skipsmotormekaniker eller maritim elektriker. Man kan også være maritim lærling med fagene kokk, konditor, servitør og reiselivsmedarbeider. Det er i dag 2061 maritime lærlinger i Norge.
- I tillegg tar rederiene inn imot kadetter fra fagskolene som trenger praksis for å utdanne seg til styrmenn og maskinister. I dag utgjør de 429 personer.
– Vi har gjennom mange år jobbet målrettet for å bidra til rekruttering og opplæring av norske sjøfolk. Utmerkelsen viser at vi har gjort mye riktig. Antall lærlinger hos oss har økt jevnt og trutt, og i dag går 20 unge menn og kvinner i lære på våre skip, sier Tore Lillestø, operasjonsdirektør i Sea1 Offshore.
Til enhver tid har selskapet 10 prosent av samlet arbeidsstyrke under opplæring.
I alt har rederiet 220 skandinaviske ansatte.
Hvert år får noen heldige og motiverte ungdommer ekstra hjelp til å bli sjøfolk.
– Gjennom Christian Radichs Windjammer-program tar Sea1 Offshore imot unge i alderen 16–25 år som står utenfor utdanning, opplæring eller skole, og gir dem praktisk opplæring som lettmatroser, sier Lillestø.
Rederiet tar også imot kadetter fra fagskolene som ønsker å utdanne seg til styrmenn og maskinister. Totalt har selskapet over 20 aktive opplæringsstillinger.
Lillestø forteller at de samarbeider med videregående skoler og inviterer til elevbesøk på skipene.
– Det handler om å gjøre ungdommene nysgjerrige på yrkeslivet til sjøs og åpne øynene deres for de mulighetene som finnes her. Å bidra til å sikre rekrutteringen til den maritime næringen er et samfunnsansvar for alle aktører i bransjen, sier Lillestø.
Viktig arbeid med å rekruttere til bransjen
I svarene til den årlige medlemsundersøkelsen til Norges Rederiforbund scorer frykten for å miste operasjonell kompetanse høyest. Det er samme frykten som i fjor.
Og året før det.
Tore Lillestø, chief operations officer Sea1
Odfjell-sjef Harald Fotland er ikke overrasket.
Han er litt oppgitt på vegne av bransjen. Og han har vært det en stund nå.
Toppsjefen forteller at Odfjell satser systematisk og langsiktig for å få de beste lederne til sjøs og på land.
For fire år siden vant Odfjell SE prisen som ble tildelt Sea1 for 2023.
– Jeg har ingen ambisjoner om å få en glorie på hodet at vi er gode som lærebedrift. Det ligger i selskapets DNA å utdanne og ansette norske sjøfolk.
Men:
Samtidig føler han seg litt alene om å bidra til å sysselsette norske sjøfolk.
– Jeg frykter på sikt at norsk operasjonell kompetanse står i fare, sier Fotland.
Det setter han stor pris på.
– Rekruttering er et viktig arbeid som krever innsats og dedikasjon over tid. Det målrettede arbeidet som gjøres for å tiltrekke og lære opp nye talenter har stor betydning for å ivareta den norske maritime næringen, i dag og i framtiden. Utmerkelser som «Årets maritime lærebedrift» er en inspirerende anerkjennelse. En stor takk til Sea1 for arbeidet det gjør, og gratulere med vel fortjent pris, sier Fotland til Kystens Næringsliv.
Tidligere vinnere:
2022: Solstad Offshore
2021: Frøy ASA
2020: Odfjell SE
2019: Color Line
2018: Golden Energy Offshore
2017: Egil Ulvan Rederi
2016: Fjord1
2015: Island offshore
2014: Simon Møkster
2013: Hurtigruten
Tore Fotland er i tillegg til å være toppsjef i rederiet Odfjell SE, også president i Norges Rederiforbund. Han har tidligere sagt at det er uheldig at få rederier utdanner mange sjøfolk, som plukkes inn av andre etter endt læretid.
Kall det gjerne «skumming» av unge sjøfolk på bekostning av dem som lærer dem opp.
Tja, sier Lillestø, før han legger til:
– Vi har vært heldige å beholde mer eller mindre alle etter endt læretid. Når det er sagt, om vi i en periode ikke har plass til alle vi gir opplæring til, så er det ingen krise. Da bidrar vi med litt dugnadshjelp til resten av næringen. Det er jo et pluss, ikke sant, sier han.
(Vilkår)