Dette kule og gule fartøyet er 100 prosent lokalprodusert
Fargen er ikke til å ta feil av. Nå er den første av to røslige og iøyefallende arbeidsbåter overlevert til entreprenøren fra Fitjar Mekaniske Verksted.
– Den her har de fått beskjed om å bytte ut, sier Tommy Grønning til Kystens Næringsliv.
Skipperen i Finnsnes dykk & anleggsservice har ansvaret for oppfølging på nybygg – i en tålelig jevn strøm av innkjøp hos den maritime entreprenøren. Akkurat nå er vi om bord på «FDA Niklas».
Én ting er Grønning nøye på.
– Det som skal være gult skal være gult. Det skal synes at vi har oppdraget.
Han peker på en svart ring rundt et taklys.
– Som sagt, disse her kommer de for å bytte.
«FDA Niklas» og tvillingfartøyet «FDA Emilie» lenger inn på verftsområdet er det sjette og syvende fartøyet entreprenøren får bygget ved Fitjar mekaniske.
Bjarkøy-klassen
I påsken ble «FDA Niklas» som det første av to bygg i FMV W27M Bjarkøy-klassen overlevert fra Fitjar Mekaniske verksted. Fartøyet er bygg nummer 58 ved verftet, og er ferdigstilt fra A til Å på verftet nederst i Havn på Fitjar.
Fartøyet gikk rett i oppdrag for Lerøy Aurora på Skjervøy, med klargjøring av merder og poser, forteller rederiets mann.
– Den har bare hatt noen stopp på turen nordover for å ta om bord diverse utstyr.
Verftet og verftssjef Hugo Strand takker for tillit og samarbeid.
– Hva passer vel bedre enn å levere en gul og kul båt rett før påske? heter det fra den kanten.
Fartøysmodellen for «Niklas» og «Emilie» er en videreutvikling fra en annen «Niklas», fra 2016.
– Større skrog, blant annet. Designen er et samarbeid mellom verftet og rederiet. Vi vet hvordan ting skal fungere, forklarer Grønning.
Da Kystens Næringsliv var på befaring rett før påske, var det høy aktivitet fra både installatører og underleverandører om bord.
Grønning, som i lang tid har pendlet frem og tilbake mellom verft og hjembyen Harstad, er godt kjent med de ulike hjelmene som farter rundt på både «Niklas», og det nylig sammenstilte skroget på søsterfartøyet «FDA Emilie».
Hugo Strand
– Tvillingfartøy, ingen overraskelser. Det er også de samme folkene vi bruker, og vi vet at de gjør en god jobb.
Det siste fartøyet skal stå klart til AquaNor i august. Ennå er den fri for dørk, og alle kabelkanaler ligger åpne. Noen kar med maling viser hvor i prosessen nybygget er.
– Her blir det bløggekonteiner, og automatisk bløggeanlegg, forklarer Grønning.
«FDA Niklas» vil være sertifisert for slep og ankerhåndtering.
I et eget bygg på verftsområdet er en tredje arbeidsbåt i Bjarkøy-klassen under montering. FMV60 «Liland» skal imidlertid leveres til Holmøy-rederiet, i tredje kvartal i år.
«Niklas»
- Verft: Fitjar mekaniske verksted
- Bygg nummer: FMV58
- Rederi: Finnsnes Dykk & Anleggsservice
- Navn: «FDA Niklas» (tvilling til «FDA Emilie», FMV59)
- Lengde: 26,4 meter
- Brtedde: 12,5 meter
- Dypgang: 4,5 meter
27 meter lang
Dimensjonene på de fartøyene er tålelig store til arbeidsbåt å være.
– Denne er på 27 meter, forklarer skipperen.
Det gir rom for stort arbeidsdekk, og lugarplass til fire, i tillegg til to lugarplasser øremerket kunder og klienter.
Om bord skal batterier på 1450 kilowatt sørge for arbeidsstrøm for intensive økter på fire til fem timer, i tillegg til nødvendig komfort på kveld og natt.
– I transitt er batteri bare tull.
Grønning tror at det ennå er noen år frem til alle festtalene kan innfris.
– Infrastrukturen henger ikke på greip. Det er knapt en plass der vi både kan lade og ta forbruket. Da skal du ha en god kurs!
Selv har han god tro på dualfuel-motorer med diesel og e-metanol, selv om det også her handler om infrastruktur.
– Vi er et langt land med lange fjorder, og du må langt pokker i vold innerst i en fjord for å bunkre.
– Energihubber langs kysten. Til alle slags fuel.
Fikk Enova-støtte
Batteripakkene om bord i de to FMV-fartøyene var del av de siste krampetrekningene til Enovas støtteordning.
For Finnsnes dykk & anleggsservice og kundene handler det om å slippe både lyd og forurensing fra en havnegenerator.
– Du må ha mulighetene med diesel, samtidig som batteriene tar ned driftskostnad og slitasje på motorene.
Om bord på «Niklas» har Grønning og kollegene valgt Navy Innovation Bridge, som innebærer integrert navigasjon, kommunikasjon, GMDSS A1, kameraovervåking, underholdning, multistråleekkolodd, DP og Navy μLift med Kongsbergs akustiske undervannsposisjoneringssystem μPAP.
– Fire høyttalere på dekk, faktisk, supplerer Grønning.
– Underholdning! Det er alvorlig med timer du står på jobb her.
Mange av timene vil trolig gjøre bruk av de to kranene på akterdekket. Den ene er merkbart større enn den andre, og nøye plassert for optimal arbeidsflyt, forklarer Grønning.
– Denne fra Bergen Hydraulics er den første i verden av denne typen. På full lengde, 29 meter, kan du faktisk løfte 3,5 tonn. Så er den litt dyrere, kan du si. En normal kran koster rundt fire millioner kroner.
– Og denne?
– Vesentlig mer.
Topptungt med Navy
Det kanskje mest fremtredende sett fra styreposisjon på broen, er Navy sin T-Rigg, med 55" og to 43" skjermer tett på vinduene. Alt styres med Navy sitt MultiView.
Også ROV-stasjonen på babord side har en skjerm fra Navy Rørvik.
Det er i det hele tatt mye norsk om bord i «Niklas». Grønning teller på fingrene.
– Nogva motorer, Finnøy gir, elektronikk fra Navy Rørvik, elektro fra Austevoll elektro, Palfingerkran fra Bergen Hydraulic. Og fartøy fra FMV, ikke minst.
At det koster, legger han ikke skjul på.
– Prisene har definitivt skutt i været, 40 prosent opp på ikke mange år.
– Det blir ikke billigere, det er én ting som er sikkert.
(Vilkår)