– Våre fem verft vil få akutt lærlingmangel

Konsekvensen av å flytte kjøretøylinjen er akutt lærlingmangel, mener fem verftsledere. Fylkeskommunen svarer på kritikken.

Måløy verft.
Måløy verft.Foto: Måløy verft
Dette er et debattinnlegg. Det gir uttrykk for skribentenes holdning.
Se svaret fra Vestland fylkeskommune lenger nede i saken.

Verftsnæringen i Måløy er overrasket og skuffet over fylkesdirektørens seneste anbefaling (alternativ 3) til ny tilbudsstruktur for videregående opplæring i Vestland fylke. Måløy har totalt fem skipsverft med en samlet omsetning på over 600 millioner kroner (2023) og over 200 ansatte.

Skaper store verdier

300 millioner kroner av disse går direkte tilbake til lokalsamfunnet i form av lønn til ansatte og innkjøp av varer og tjenester fra andre lokale selskaper.

Verftene i Måløy sin betydning for vekst og utvikling i Ytre Nordfjord har langt større betydning enn de fleste legger til grunn. For hver verftsansatt genereres det 5,4 årsverk i Norge (kilde: Rapport fra Møreforsking).

Konsekvensen vil bli akutt lærlingmangel innad i våre bedrifter.

Næringen står ovenfor en svært krevende utfordring med rekruttering av arbeidskraft og det seneste forslaget vil sette oss direkte ut i en rekrutteringskrise. Har fylkesdirektøren og arbeidsgruppen satt seg inn i næringslivet sitt behov og arbeidsmarkedet i Måløy?

Blir tøft

Fylkesdirektøren har lagt fram forslag (alternativ 3) om å flytte kjøretøylinjen fra Måløy til Stryn, som etter vår kjennskap ikke var en del av høringen. At denne linjen kalles «kjøretøy» er etter vår oppfatning direkte misvisende, da nærmere 80–90 prosent av lærlingene knyttet til verftsindustrien i Måløy kommer fra kjøretøylinjen ved Måløy videregående skule.

Foto: Siri Nilsen Ahmer
Etter at det i 2015 ble vedtatt å flytte VG2 Industriteknologi fra Måløy VGS til Eid VGS mistet vi som industribedrifter i ytre del av Nordfjord så godt som all tilgang på ordinære lærlinger innenfor industrimekanikerfaget.

Dette fordi vi i ettertid har opplevd at elevene søker seg primært på linjer på nærskolen, og det viser seg vanskelig å rekruttere lærlinger fra indre Nordfjord.

Man ble derfor tvunget til å finne andre rekrutteringsalternativ, og bedriftene har hatt et nært samarbeid med Måløy VGS for å tilpasse linjen «kjøretøy» etter næringslivets behov.

Blant annet har vi som bedrifter sponset investeringer av sveiserobot og annet relevant utstyr, i tillegg arrangerer vi årlige bedriftsbesøk for å bli kjent med elevene og har sågar flere på utplassering gjennom året.

Flytting er ikke løsningen

Det er derfor fortvilende å oppleve at fylkesdirektøren foreslår å flytte linjen fra Måløy til Stryn. Konsekvensen vil bli akutt lærlingmangel innad i våre bedrifter.

Videre leser vi at TAF-linjen er foreslått endret. De vil nå fjerne TAF industriteknologi fra Måløy VGS og innføre TAF maritime fag.

Verftsnæringen rekrutterer også lærlinger fra TAF industriteknologi. TAF maritime fag er kun mulig eller aktuelt for ferjenæringen og eventuelt lokale hurtigbåter.

Med andre ord de tar også vekk denne rekrutteringsarenaen for verftsindustrien. Det bør være noe en kan tilby i tillegg til, ikke i stedet for.

Det kan virke som om fylkesdirektøren og arbeidsgruppen ikke har forstått behovet eller satt seg inn i behovet for rekruttering av arbeidskraft i regionen vår.

Redd for å miste fagfolk

Når det gjelder studiespesialisering ble som kjent hele lokalsamfunnet og næringslivet i Måløy sjokkert over forslaget som ble sendt ut på høring tidligere i vår. Industrien i Måløy møtte opp på folkemøtet på Nordfjordeid, uten at vi kan se at våre innspill ble hensyntatt i noen av alternativene 2 og 3 som ble lagt fram av fylkesdirektøren.

Studiespesialisering er en av grunnpilarene hos Måløy VGS, og danner på mange måter grunnlaget for skolens framtid. Studiespesialisering er også et attraktivt tilbud til spesielt jenter og svært viktig for å knytte tilknytning til hjemstedet og lokalt næringsliv.

En artikkel fra Fjordenes Tidende tidligere i vår viste at halvparten av avgangselevene fra studiespesialisering i 2007 har valgt å flytte tilbake til Måløy-området etter endt utdanning, og flere peker på at studiespesialisering var avgjørende for dette valget.

Vårt budskap til politikerne:

  • Behold treårig studiespesialisering og kjøretøy, inkl. TAF-industriteknologi ved Måløy vgs.
  • Dette er kritisk for at verftsnæringen i Måløyregionen skal kunne leve og vokse videre.

Det å kunne bo hjemme mens man fullfører videregående utdanning øker sannsynligheten for at ungdommen vender tilbake etter endt utdanning. Dette er ikke bare viktig for å sikre tilstrekkelig arbeidskraft i regionen, men også for å opprettholde et levende lokalsamfunn med aktive idrettslag og andre frivillige organisasjoner.

Vi ber dere om å ta hensyn til disse faktorene når dere vurderer framtiden til skolen i regionen vår. Bevaring av kjøretøylinjen og studiespesialisering vil være avgjørende for å opprettholde en sterk lokal verdiskaping og et levende lokalsamfunn.

Vi håper dere ser verdien av å opprettholde disse utdanningstilbudene og sørger for at ungdommen i Måløy og bygdene rundt oss, fortsatt har muligheten til å bo og studere i sitt eget nærmiljø.

Kjell-Inge Sjåstad, Båtbygg AS
Agnar Lyng, Stadyard AS
Kristian Lundebrekke, Måløy Verft AS
Knut Helge Sørpoll, Verlo AS
Ragnar Sørgård, Johansen Slip & Mek AS
SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening. Send ditt innlegg til redaksjonen@kystens.no
Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.
(Copyright)
Publisert 2. September 2024, kl. 09.02Oppdatert 2. September 2024, kl. 09.02
Båtbygg ASStadyardMåløy verftVerlo Johansen Slip og Mek